Dilluns dia 21 de març va entrar en vigor la nova llei de tràfic, una llei per adapar-se als nous temps i que dona un pas més per a seguir avançant en la millora de la seguretat vial. A continuació, un resum dels canvis més rellevants de la nova normativa:
- Distraccions. Augmenten de 3 a 6 els punts a detreure per utilitzar, subjectant amb la mà, dispositius de telefonia mòbil mentre es condueix. Des del 2016 les distraccions al volant són la primera causa dels accidents mortals.
- Cinturó de seguretat i elements de protecció. Augmenta de 3 a 4 els punts a detreure per no fer ús, o no fer-ho de forma adequada, del cinturó de seguretat, sistemes de retenció infantil, casc i altres elements de protecció obligatoris. 1 de cada 4 morts en accident de trànsit segueix sense fer ús del cinturó de seguretat.
- Velocitat. Se suprimeix la possibilitat que turismes i motocicletes puguin excedir en 20 km/h els límits de velocitat a les carreteres convencionals quan avancin altres vehicles. 2 de cada 3 sinistres mortals es produeixen a carreteres convencionals. El 2019, any de referència, es van produir 239 morts en col·lisió frontal en aquest tipus de via. Aquesta supressió va a consonància amb el principi de Sistema Segur d'eliminar o reduir els riscos i els avançaments en són un.
- Alcohol. Els conductors menors que condueixin qualsevol vehicle no podran circular amb una taxa d'alcohol superior a 0,0, tant en sang com en aire espirat. És una infracció que no canvia, segueix tipificada com a molt greu: 500 euros de multa.
- Ciclistes. S'incrementa la seguretat dels ciclistes fent obligatori, en vies amb més d'un carril per sentit, canviar per complet de carril quan es procedeixi a avançar ciclistes o ciclomotors. A més, s'augmenta de 4 a 6 els punts a quan s'avança posant en perill o entorpint ciclistes sense deixar la separació mínima obligatòria de 1,5 m. També es prohibeix parar o estacionar a carril bici oa vies ciclistes.
- Recuperació dels punts del carnet. S'unifica en 2 anys termini que ha de transcórrer sense cometre infraccions que detreuen punts perquè un conductor pugui recuperar el saldo inicial de punts. Fins a l'aprovació de la reforma de la Llei, aquest període variava a funció de la gravetat de la infracció comesa. S'ha simplificat, de manera que sigui de més fàcil la comprensió i la comunicació.
- Cursos de conducció segura i eficient. Es podran recuperar 2 punts del carnet per la realització de cursos de conducció segura i eficient. Una Ordre ministerial desenvoluparà els requisits necessaris i les condicions que han de complir. Aquests cursos s'estan consolidant com una bona pràctica i suposen una formació addicional per als conductors.
- Objectes a la via. Passa d'infracció greu a molt greu llançar a la via o als voltants objectes que poden produir accidents o incendis. Aquesta infracció suposa la pèrdua de 6 punts i la sanció de 500 euros.
- Motoristes. S'autoritza la utilització de dispositius sense fil certificats o homologats per a la utilització al casc de protecció dels conductors de moto i ciclomotor, amb fins de comunicació o navegació, sempre que no afecti la seguretat en la conducció.
ALTRES NOVETATS:
- Zones de Baixes Emissions. S'introdueix una nova infracció greu, amb 200 euros de quantia per no respectar les restriccions de circulació derivades de l'aplicació dels protocols davant episodis de contaminació i de les zones de les baixes emissions. La Llei de Canvi Climàtic i Transició Energètica obliga els
municipis de més de 50.000 habitants a establir Zones de Baixes Emissions abans de l'1 gener de 2023.
- Frau en les proves d'obtenció del permís de conduir: introdueix, com a infracció molt greu sancionada amb 500 euros, utilitzar dispositius d'intercomunicació no autoritzats reglamentàriament en les proves per a l'obtenció i la recuperació de permisos o llicències de conducció o altres autoritzacions administratives per conduir o col·laborar o assistir amb la utilització dels dispositius. A més, l'aspirant no podrà presentar-se de nou a les proves per a l'obtenció del permís en el termini de 6 mesos.
- Alcoholímetre antiarrencada (alcoholock) Des del 6 de juliol de 2022, els conductors dels vehicles destinats al transport de viatgers per carretera que disposin d'interfície per a la instal·lació d'alcoholímetres antiarrencada, estaran obligats a utilitzar aquests dispositius. La normativa europea, Reglament (UE) 2019/2144, estableix la obligació que portin aquesta interfície els vehicles homologats a a partir del 06/07/2022 i matriculats nous a partir del 06/07/2024.
Tots aquests canvis normatius s'estan donant a conèixer a la campanya informativa #NousTempsNovesNormes que la DGT està realitzant des del 15 de febrer fins al 21 de març a ràdio, premsa, digital, xarxes socials i al site creat a www.dgt.es. A més, per continuar difonent les novetats de la Llei s'ha creat un vídeo informatiu, en què es recullen de forma resumida els principals canvis. El vídeo es pot veure a la web de la DGT i al canal de Youtube de l'Organisme.
Enllaç per a descàrrega del vídeo
https://drive.google.com/file/d/1HWpEDQWqam1P2bFEap6z7WnInUjwF4Ty/view?usp=sharing
Comentaris